Do niedawna jednostka napędowa 2.2 HDI była uznawana za jeden z topowych silników oferowanych przez francuski koncern PSA. Aktualnie silnik ten nadal jest ceniony przez wielu znawców motoryzacji, chociaż niektórzy zarzucają mu problemy związane z różnymi awariami, które mogą się przytrafić po pokonaniu „magicznej” bariery 200 tysięcy kilometrów.
Różne generacje silnika
Silnik 2.2 HDI pierwszej generacji (DW12) ujrzał światło dzienne 11 lat temu. Jednostkę tą zastosowano w modelu Peugeot 607. W tamtych czasach opinie o 2.2 HDI były bardzo pozytywne, ponieważ ta jednostka napędowa posiadała 4 cylindry i 16 zaworów. Był to pierwszy silnik współpracujący z filtrem cząstek stałych FAP. Silnik ten był również ceniony ze względu na swoje osiągi.
W 2006 roku wprowadzono na rynek motoryzacyjny kolejną generację opisywanej jednostki napędowej. Silnik ten wykorzystano nie tylko w pojazdach koncernu PSA, ale również zastosowano go w pojazdach marki Ford. Najważniejszą zmianą w porównaniu z poprzednią wersją było zwiększenie mocy do poziomu 170 koni mechanicznych.
Silnik 2.2 HDI najnowszej generacji jest montowany w pojazdach od 2010 roku i generuje on moc na poziomie 204 koni mechanicznych. Posiada on jedną turbosprężarkę, a turbina jest chłodzona cieczą, dzięki czemu jej trwałość jest bardzo wysoka.
Popularność i opinie o 2.2 HDI
Jeśli chodzi o wtórny rynek pojazdów to największą popularnością cieszy się generacja pierwsza, jednak użytkownicy aut z takim silnikiem powinni zwrócić uwagę na szczelność układu wtryskowego, w którym możliwe są wycieki paliwa. Konieczne jest też sprawdzenie turbosprężarki i koła zamachowego, dwumasowego.
Generalnie opisywany silnik jest udaną jednostką napędową, więc nikogo nie powinny dziwić dość powszechne pozytywne opinie o 2.2 HDI. Silnik ten doskonale radzi sobie z pokonaniem pierwszych 200 tysięcy kilometrów i po tym dystansie dopiero pojawiają się pewne problemy, które są jednak charakterystyczne również dla nowoczesnych diesli. Problemy takie nie są spowodowane podatnością silnika na awarie tylko po prostu dużym przebiegiem. Atutem jest jednak prosta budowa mechaniczna, która ułatwia wykrywanie i skuteczne usuwanie różnych awarii oraz usterek w przypadku ich wykrycia.
Jak widać, jednostka napędowa 2.2 HDI jest standardowym silnikiem, który może służyć swoim użytkownikom przez długi czas w przypadku regularnej konserwacji, dbania o niego i prawidłowej eksploatacji. Wiadomo, że po pokonaniu sporego przebiegu (200 tysięcy kilometrów) mogą pojawić się pewne usterki i nie jest to nic dziwnego.