Grywalizacja, zwana tez gryfikacją, czy też gamifikacją to zagadnienie robiąca coraz większą karierę. Czym zatem jest i do czego służy?
Gamifikacja to proces wprowadzania elementów typowych dla gier (głównie gier fabularnych i planszowych, ale elementy gier komputerowych również są stosunkowo częstą inspiracją) w sytuacje, które nie mają związku z grami- np. edukacja wyższa, planowanie kariery, czy kreatywne podejście do projektów.
Od czego się to zaczęło? Od prostej obserwacji, że ludzie generalnie uwielbiają grać w gry. Nawet jeśli przegrywają w potyczce- to i tak czerpią z tego przyjemność. Zaobserwowano, ze nawet wielokrotne przegrane pod rząd nie sprawiają, że tracimy zainteresowanie sama grą. Pojawiło się zatem pytanie- jak przenieść to zaangażowanie na inne płaszczyzny życia?
Przykładem może być choćby stosowanie systemu punktów i rankingów- bardzo charakterystycznych dla gier internetowych. W klasycznej grze komputerowej, za poszczególne osiągniecia (na przykład zrealizowanie celu misji, eliminowanie pozostałych graczy, dotarcie do określonego punktu etc.) gracz otrzymuje punkty, które są sumowane i można je porównywać z osiągnięciami innych. System ten wykorzystuje naturalny mechanizm psychologiczny, który pcha nas do zdobywania najwyższego miejsca. Jak wykorzystać go w szkole, czy w biznesie? Na przykład poprzez wprowadzenie rankingów punktów zdobytych w testach, czy na kolokwiach w przypadku edukacji wyższej, czy punktowania liczby zrealizowanych projektów, czy obsłużonych klientów w przypadku prowadzenia firmy.
[Głosów:0 Średnia:0/5]