Od stworzenia prototypu roweru minęły 252 lata i wciąż cieszy się on niemalejącym zainteresowaniem. Co więcej, w ostatnich latach zauważamy znaczny wzrost popularności tego ekologicznego i zdrowego środka lokomocji. Co zrobić, aby w tym roku rozpocząć wiosnę na dwóch kółkach – zapraszamy do lektury.
Naprawy i pielęgnacja
Zaczynamy od umycia i obejrzenia roweru. Sprawdzamy, czy z opon nie zeszło powietrze oraz czy ciśnienie w kołach jest prawidłowe. Jeśli jest zbyt niskie, możemy je uzupełnić np.: na stacji benzynowej korzystając z nieodpłatnych kompresorów. Następnie smarujemy łańcuch specjalnym, przeznaczonym do tego olejem (cena za olej waha się między 15 a 25 zł). Powszechnym błędem jest stosowanie WD40 (jest to środek do czyszczenia i odrdzewiania – właściwości smarowania ma bardzo słabe). Łańcuch powinien być suchy z zewnątrz, a nasmarowane mają być jego sworznie „w środku”. Testujemy, czy przerzutki dobrze działają. Jeżeli mamy wątpliwości, warto udać się do serwisu, ponieważ samodzielna regulacja przerzutek jest wysoce kłopotliwa i łatwo rozregulować je jeszcze bardziej.
Siodełka powinno być ustawione w poziomie, ewentualnie lekko pochylone do przodu. Podczas jazdy testowej sprawdzamy, na jakiej jest wysokości. Ważne jest, aby nie było zbyt nisko (wówczas nasze kolana są cały czas zgięte i za bardzo obciążone) lub za wysoko – wtedy zamiast kręcić pedałami tracimy siłę na „wiercenie się” na siedzisku i „kiwanie” z boku na bok.
Pamiętajmy, że zgodnie z prawem rower musi posiadać światła pozycyjne: z przodu białe, z tyłu czerwone oraz czerwony odblask z tyłu. Światła muszą sygnalizować innym nasze położenie i być przymocowane do roweru w nocy (w dzień nie ma obowiązku ich posiadania) oraz przy słabej widoczności. Sprawdź, czy działają, czy baterie się nie wylały, zamontuj je w takiej pozycji, aby nie przeszkadzały, a jednocześnie aby oświetlały oczekiwany odcinek drogi. Pamiętajmy także, że obowiązkowe jest posiadanie dzwonka – jego dźwięk ma nie być przeraźliwy. Na pierwszą przejażdżkę warto zabrać ze sobą klucz, od razu reagować, dokręcać i korygować wszystkie ustawienia.
Bardzo ważne jest także sprawdzenie wszystkich możliwych luzów: połączenie kierownicy z ramą, na ramionach pedałów, piastach. W przypadku wykrycia takich usterek i jeśli nie mamy specjalistycznej wiedzy, lepiej od razu wybrać się do serwisu.
Przegląd wiosenny w serwisie
Okres wiosenny to czas wielkanocnych wydatków, uzupełniania zawartości szafy i planowania urlopów, jeśli więc chcemy zadbać o nasz środek lokomocji, a możliwości budżetu są ograniczone – szybkie chwilówki online spieszą na ratunek. Koszt standardowego przeglądu wiosennego wykonanego w warsztacie ręką specjalisty oscyluje wokół kwot 30-150zł. Cena oczywiście rośnie wraz z ewentualnymi naprawami, zamawianiem i wymianą części.
Nie masz swojego roweru?
Dla osób, które nie posiadają roweru, świetnym rozwiązaniem jest możliwość korzystania z rowerów miejskich, które cieszą się wielką popularnością w coraz większej ilości miast. Na okres wiosenny warto zamienić komunikację miejską na rower, a wydatek na sieciówkę na wynajem roweru.
A może warto zainwestować i odważyć się na zakup własnego? Pamiętajmy, że możemy wybrać rower nowy lub używany (zakres cen od kilkuset do kilku tysięcy zł), a szybkie chwilówki przez internet pomogą nam nie przegapić wiosenno-rowerowej okazji.
Niezależnie od tego, czy jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami własnego pojazdu, czy skorzystamy z roweru miejskiego, pamiętajmy o przygotowaniu swojej formy i nie porywajmy się z motyką na słońce – sezon rowerowy zacznijmy od krótkich i bezpiecznych przejażdżek. Szerokiej i bezpiecznej drogi!